پیشگیری از زگیل تناسلی

زگیل تناسلی

واکسن HPV ( پیشگیری از زگیل تناسلی و سرطان دهانه ی رحم)

واکسن HPV چیست ؟

واکسن HPV شما را از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی محافظت می کند. این ویروس عامل اصلی چند نوع سرطان در خانم ها و آقایون از جمله سرطان دهانه رحم در خانم ها که دومین و کشنده ترین سرطان در آنان است و همچنین زگیل تناسلی در خانم ها و آقایون می باشد.
این واکسن می تواند تا ۷۰ درصد از ابتلا به سرطان های مرتبط به ویروس HPV ( سرطان دهانه رحم و… ) و تا ۹۰ درصد از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کند.

چگونه انسان به این ویروس آلوده می گردد؟

در صورت هر گونه تماس جنسی و یا لمس دستگاه تناسلی شخص آلوده به این ویروس (تماس پوست با پوست) ، انتقال بیماری صورت می گیردو کسانی که شرکای جنسی متعدد دارند و یا شریک جنسی آنان شرکای جنسی متعدد دارد، شانس بالاتری برای ابتلا دارند.

علائم این بیماری چیست؟

اغلب افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند، علامتی نشان نمی دهند و در اکثر موارد ویروس طی ۱تا ۲ سال با دفاع طبیعی بدن محو می شود.
ولی در تعدادی از افراد، ویروس در بدن باقی می ماند و این افراد شانس بالاتری برای ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم دارند.

چه سنی برای تزریق این واکسن مناسب است؟

بهترین سن تزریق در هر دو جنس ۱۱ تا ۱۲ سال است ، اما از ۹ سالگی امکان تزریق واکسن و جود دارد و تا سن ۲۶ در دختران و ۲۱ در پسران قابل تزریق است . بهتر است تزریق این واکسن قبل از شروع رابطه ی جنسی باشد. در سنین بالاتر هم امکان ترریق واکسن وجود دارد ولی تأثیر آن کمتر خواهد بود.
در حال حاضر سه نوع واکسن که به ترتیب دو ، چهار و نه ویروس را تحت پوشش قرار میدهند موجود است .
واکسن باعث درمان افرادی که به ویروس آلوده شده اند نمی شود ولی از ابتلا به انواع دیگر ویروس پیشگیری می کند. در نتیجه تاثیر آن در افرادی که ابتلا به ویروس داشته اند کمتر می باشد. قابل ذکر است که این واکسن ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی پیشگیری نمی کند در نتیجه استفاده مداوم از کاندوم همچنان توصیه می شود.

آیا واکسن عارضه ای دارد؟
خیر، به جز مختصری تورم، قرمزی و سوزش عارضه ای ندارد. ولی از آنجا که بعد از تریق هر نوع واکسن خطر سنکوپ وجود دارد توصیه میشود به مدت پانزده دقیقه بعد از تزریق واکسن له حالت نشسته و یا دراز کشیده بمانید .

نحوه استفاده از واکسن؟
در صورت تزریق واکسن در سنین قبل از ۱۵ سال دو نوبت بهفاصله ی ۶ تا ۱۲ ماه کافی است ، از این سن به بعد واکسن در سه نوبت تزریق می شود، فاصله نوبت اول و دوم ۲ ماه و نوبت سوم ۶ ماه بعد از نوبت اول می باشد. و در عضله دلتوئید (بازو) به صورت عضلانی تزریق می شود.
آیا کسانی که واکسن تزریق کرده اند، نیاز به انجام پاپ اسمیر (تست سرطان دهانه رحم) دارند؟
بله، از آنجا که تزریق این واکسن ایمنی کامل در مقابل سرطان دهانه رحم ایجاد نمی کند (میزان ایمنی تا ۷۰ درصد می باشد) همه ی خانم ها از جمله کسانی که واکسن دریافت کرده اند باید بطور منظم تست پاپ اسمیر را جهت پیشگیری از سرطان دهانه ی رحم انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست